TASCA 4: LIKE A GIRL




El que m'ha cridat més l'atenció del vídeo és, en primer lloc, l'experiment que han fet amb gent adulta i gent xicoteta. Quan els demanen que córreguen com una xiqueta els adults tant homes com dones imiten una manera de córrer molt estereotipada mentre que quan li ho demanen a les xiquetes corren normal, amb espontaneïtat. Això em diu que les persones conforme creixem ens contaminem amb els estereotips de la societat, que són els que ens inculquen i quan som més xicotets, que encara som més espontanis i més naturals, no veiem aquestes diferències com les veuen els adults.

En segon lloc, en aquest cas les xiques no volen ser com els xics, “córrec com una xiqueta perquè soc una xiqueta” . Moltes xiques no volen córrer com un home, no és la seua pretensió, no és el seu objectiu, el que pretenen és que les respecten i que la societat no convertisca aquesta frase en un insult, que no siga pejoratiu, no les menysprees. Respecta-les.



Al llarg de tota la meua vida he escoltat moltes frases estereotipades com per exemple: “Xutes com una xiqueta/xica, marimacho, l'esport femení no és esport, l'esport femení no és femení, calla que no entens ni un fora de joc, amb el bonica que ets perquè fas esport...” Aquest tipus de frases i bromes contribueixen a perpetuar els prejudicis i els comportaments masclistes. Per què seguim així? En canvi, frases estereotipades per a xics que he arribat a escoltar són poquetes: “Eres una nenaza, fas això com una xiqueta” sempre relacionant el sexe femení com un sexe inferior al masculí, un sexe dèbil. Utilitzant el femení com un insult.

En la pràctica d’esports solen atribuir-se els esports de contacte i de força per als xics (futbol, bàsquet, handbol, rugbi...) i els esports com gimnàstica rítmica, ballet, natació sincronitzada, voleibol de platja... per a les xiques. La decisió de triar un esport ha de ser respectada. 

I per últim, respecte a l’imatge corporal, vestimenta... sempre està la distinció de roba per  a xic i per a xica i per això s’utilitzen frases com: “Vistes com un xic, vistes com una xica”. En la pràctica esportiva s’ha arribat, en la meua opinió, a uns extrems com per exemple en esports com l’atletisme, el volei i el tennis els xics sempre porten pantalons i les xiques sempre porten shorts, bikini, falda respectivament. Pot ser, elles vulguen portar eixa roba però que siga perquè elles volen no com en alguns esports que han obligat les xiques a portar determinat tipus de roba...


🏀



Una manera de treballar l’erradicació de les creences sobre els estereotips de gènere, relacionats amb l’esport en l’àrea d’educació física, amb l’alumnat de Primària és mitjançant la següent proposta didáctica


 

Títol

 

¿Per a xics i per a xiques?

 

 

Nº alumnes/as

 

 

20

 

 

Objetiu principal

 

Treballar els estereotips de gènere amb la intenció d'erradicar les creences sobre aquests mitjançant la pràctica de dos esports estereotipats.

 

 

 

Curs

 

 

 

5º Primària

 

 

 

Explicació de les sessions

 

 

Espai i material

necessari

 

 

Pista de futbol i gimnàs. Pilotes d'handbol, cércols, cintes, maces, pilotes…

 

 

Abans de començar, hi haurà una breu explicació sobre els estereotips de gènere en els esports.

 

Després, calfarem i jugarem tots i totes a handbol explicant de manera concisa les regles de joc. D'aquesta manera es podrà observar les dificultats de tots dos sexes. Per últim, estirarem.

 

En la segona sessió, calfarem i farem gimnàstica rítmica podent observar possibles dificultats en tots dos sexes com la sessió anterior.

 

Al final de la sessió, estirarem i hi haurà un xicotet debat començant per una bateria de preguntes: 

Penseu que hi ha esports per a xics i esports per a         xiques? Per què?

Com penseu erradicar els estereotips de gènere en         els esports?

Us han ofés alguna vegada? Com us heu sentit?

 

 

 

 

 

Nº Sessions

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

Temps

 

 

 

 

 

 

 

 

 

50 min cada sessió

 


Comentarios

  1. LUIS SÁNCHEZ MORÁN EVALÚA:
    De la entrada destacaría que se ha adjuntado el video y esto es una muy buena aportación ya que cualquiera de nosotros podemos visualizarlo para un mejor análisis de la entrada. En segundo lugar, destacar que la propuesta didáctica es muy buena ya que todo tipo de alumnos tanto chicos como chicas pasan por todo tipo de deportes y de esta forma se les concienciará respecto a la igualdad de género. Por esta razón mi nota es un 10.

    ResponderEliminar
  2. MARÍA ÚBEDA CATALÁ EVALUA: En la siguiente entrada el mensaje que quieres ofrecer me parece muy importante y poco a poco vamos consiguiendo que desaparezcan todos los estereotipos que la sociedad tiene. En esta entrada te pongo un 9.

    ResponderEliminar
  3. JESÚS PÉREZ VIOLERO EVALÚA:

    Daniel, me ha gustado mucho el vídeo que has compartido en esta entrada.
    En cuanto a tu reflexión, comparto mucho tu forma de pensar. A día de hoy, aún hay gente que desgraciadamente hace comentarios como por ejemplo los que has comentado “Eres una nenaza, fas això com una xiqueta”. Estoy de acuerdo contigo que tenemos que respetar a todas las personas, porque todos somos iguales y tenemos derecho a elegir lo que queremos.
    Además, con la sesión que has propuesto, entiendo que al alumnado le quieres hacer ver que tanto los niños como las niñas pueden practicar el deporte que ellos deseen.
    Por tu calidad de expresión, el vídeo espectacular que nos has puesto, mi calificación es un 9'5.

    Muchas gracias Daniel!!

    ResponderEliminar
  4. JOAN ESTELA I MARTÍN EVALÚA:

    Muy interesante tu reflexión y comparto tu punto de vista. Este video lleva mucho tiempo en la red y en su momento ya tenia sentido su enseñanza en Primaria. En la actualidad debemos tenerlo en cuenta para evitar las situaciones de "pegar como una chica" y demás expresiones tan inculcadas en la sociedad. Mi calificación es de 9'5 .

    ResponderEliminar

Publicar un comentario