TASCA 5: JOCS MODIFICATS & CLASSIFICACIÓ

 











Els jocs modificats es troben en l'encreuament del “joc esportiu tradicional” i el “joc lliure” i encara que posseïsquen unes regles d'inici, ofereixen un gran marge de canvi i modificació sobre la marxa, no obstant això, conserven la essència del joc esportiu estàndard o esport. No pertanyen a cap institució esportiva ni estan subjectes a la formalització i l'estandardització.

Els jocs modificats s'utilitzen com a estratègia didàctica encaminada a la iniciació. Es centren en el procés de l'alumnat on existeix poca exigència tècnica i més exigència tàctica afavorint una major participació de l’alumnat sobretot els que tenen menys habilitats físiques i facilita la integració dels dos sexes.  A més a més, es ressalta el caràcter lúdic i educatiu.

Es classifiquen en 4 tipus:

Blanc i diana: consisteixen bàsicament en el fet que el mòbil abast, amb precisió i menor nombre d'intents que la resta de jugadors, la diana o dianes del joc.

Bat i camp: consisteix a llançar un mòbil dins de l'espai de joc amb la intenció de retardar al màxim la seua devolució mentre ells/as realitzen certs desplaçaments, els defensors han de reduir el temps de devolució perquè els llançadors no puguen realitzar els desplaçaments.

Pista dividida: consisteix en el fet que el mòbil toque l'espai de joc del company oponent sense que puga retornar-ho o ho retorne fora del nostre camp o el faça en condicions desfavorables perquè finalment toque la seua àrea de joc.

Invasió: consisteix en el fet que els dos grups tracten d'aconseguir la seua respectiva meta amb el mòbil de joc tantes vegades com li siga possible i sense que l'altre equip aconseguisca més vegades que el nostre.


🎾


Els jocs modificats són tan educatius en l’etapa de Primària perquè fomenten la participació de tot l'alumnat, els de major i menor habilitat física perquè es redueixen les exigències tècniques del joc. També fomenten la integració de tots dos sexes en les mateixes activitats, ja que es salva el problema d'habilitat tècnica i s'afavoreix la formació de grups mixtos i la participació equitativa, redueixen també la competitivitat que puga existir entre l'alumnat mitjançant la intervenció del docent centrat a ressaltar la naturalesa i dinàmica del joc a manera d'animador i guia, utilitzen un material poc sofisticat que puguen controlar l’alumnat (no exigeixen materials molt elaborats o cars), tenen la capacitat de posar, llevar i canviar les regles sobre la marxa i fins i tot arribar a construir i crear nous jocs modificats. El pilar fonamental d’aquests jocs és la participació de tothom.

A més a més, són necessaris utilitzar-los en Primària per la transmissió de valors que es poden aprendre: la inclusió, l'aprenentatge cooperatiu, la participació, el desenvolupament d'habilitats socials, la creativitat... buscant sempre un objectiu lúdic.


🏃


A continuació, elabore una proposta de joc modificat per a l’alumnat de 4º de Primària recolzant l’explicació amb recursos visuals:

Es tracta d’una classe de 4º de Primària de 20 alumnes dividida en 4 sessions de 50 minuts cada sessió, una per joc modificat. El títol de les 4 sessions és “Jomodi”. L’objectiu principal de totes és aprendre les regles bàsiques del joc i adquirir les destreses necessàries per jugar amb fluïdesa així com promoure valors de competició, respecte entre companys/es, les regles de joc... Les 4 sessions les farem al pati, en el camp de futbol. La de les bitles podríem fer-ho al gimnàs. I els materials a utilitzar són les bitles, pilotes de distints materials, estics, pilota de floorball, xarxes, bats de criquet... Al final de cada sessió farem una breu explicació d’on ve el joc.

En cada sessió visualitzarem un vídeo del joc modificat corresponent perquè l’alumnat es faça una lleugera idea sobre com es juga i aprofitarem per explicar algunes regles de joc. Per al criquet i el floorball he utilitzat vídeos més explicatius on s’expliquen les regles i com es juga més detalladament mentre que en les bitles i volei he utilitzat vídeos de partits ja que aquests són més senzills d’aprendre. Una vegada visualitzat el vídeo calfarem i començarem a jugar.


BAT I CAMP: CRIQUET


El podrem treballar a la pista de futbol. Dos equips de 10 integrants cada un. Per a introduir-nos en el joc el pitch es posarà més prop del normal perquè l’alumnat agafe confiança i fluïdesa en llançar la pilota i batejar. Reduïrem o fins i tot llevarem regles oficials per fer-ho més senzill. 


BLANC I DIANA: BITLES


Per parelles en el gimnàs o pati, jugaran 2 vs 2. Per tant, amb 5-10 pilotes i bitles per jugar podrem començar el joc. Quan controlen el llançament posarem variants com canviar el mòbil o el material de les bitles per fer-ho més divertit. 


PISTA DIVIDIDA: VOLEI


En aquesta sessió treballarem el volei en pista disminuint la grandària ja que l’alumnat no tindrà tanta força i control jugant. Posarem dos pistes de volei, 5 vs 5 en cada pista. A mesura que vagen descobrint el truc, controlant les passades i el traure podrem jugar amb les regles oficials fins i tot posarem variants per fer el joc més entretingut.  


INVASIÓ: FLOORBALL


En l’última sessió jugarem en dues pistes de futbol 5 vs 5 en cada una. Jugarem amb les porteries de futbol i les línies de fora seran les mateixes que les de futbol perquè l’alumnat comence  a introduir-se en el joc, després quan controlen la pilota amb l’estic i els colps canviarem les porteries per les de floorball. 




Comentarios

  1. LUIS SÁNCHEZ MORÁN EVALÚA:
    Me ha parecido una entrada interesante ya que en primer lugar se explica que son los juegos modificados y el porqué llevarlos a cabo. Después se realiza una clasificación y una de las cosas que me ha sorprendido es que hay un video ejemplo de cada uno de los tipos para que sea más visual. Para finalizar resalta una de las virtudes de este tipo de juegos que es la coeducación. Por esta razón mi nota es un 10.

    ResponderEliminar
  2. MARÍA ÚBEDA CATALÁ EVALUA: Dani en esta entrada has explicado de una forma clara y precisa los contenidos que se han pedido, además lo haces de una forma esquemática de manera que podemos captar cada una de las características. El formato me gusta mucho por esta razón mi puntuación será de un 9,5.

    ResponderEliminar
  3. JESÚS PÉREZ VIOLERO EVALÚA:

    Buenas Daniel!

    En esta entrada Daniel nos explica a la perfección que son los juegos modificados y su clasificación. Después, realiza una propuesta de sesión que sinceramente, para mi es brillante.
    Desde el principio hasta el final me ha gustado tu idea. Es más, pienso al que tú, que los juegos modificados son necesarios en la vida del alumnado. Me parece increible la clasificación de los juegos, es adecuada pues nos ayuda entender la definición de cada uno. A mi gusto, me ha faltado que dijeras algunos deportes más de cada tipo.
    Por lo demás, me parece una entrada muy buena.
    Por tu expresión, como has estructurado la entrada (definición, clasificación y propuesta de sesión) y los videos, mi calificación es un 9.

    Un saludo!

    ResponderEliminar
  4. JOAN ESTELA I MARTÍN EVALÚA:

    Muy buena entrada Daniel ! Ya no solo por la información bien estructurada en todo el texto, si no también por el aporte de recursos en forma de videos que ayuda a hacer la visualización de cada punto mucho más interesante. Mi calificación es de 10 !

    ResponderEliminar

Publicar un comentario